Hjertebarn med noget på hjerte - Caretoons Bøger Thumbnail

Hjerteforeningen

Hjertebarn med noget på hjertet

Sylle, som egentlig hed Sylvester, var en helt almindelig dreng med helt almindeligt blåt hår. Sylles hjerte var dog lidt specielt – det var nemlig blevet repareret på hospitalet, da han var lillebitte. Repareret lidt ligesom en bil, havde far engang sagt. Sylle havde også en mor og en søster og et ar på brystet som en ægte pirat. Og en blæksprutte, som altid var der til at spænde ben for Sylle, så han nogle gange kunne se verden lidt på hovedet, men som også gav de bedste spruttekram, når verden var helt blå og grå.

Caretoons har for Hjerteforeningen skabt de to børnebøger ”Hjertebarn med noget på hjertet” og ”Hjertesøskende med noget på hjertet”. Bøgerne er en del af projektet ”Talerum og frirum for hjertebørn og deres søskende”, der har til formål at skabe rum for samtale mellem fagpersonale, forældre, deres hjertebørn og hjertebørnssøskende i alderen 5-9 år. Målet er at åbne op for den svære snak og sætte ord på svære følelser. Projektet er finansieret af Egmontfonden.

Bøgerne består hver af 4 kapitler, der tager udgangspunkt i genkendelige følelser, iscenesat i situationer fra hverdagen, der hjælper til at belyse nogle af de bagvedliggende problematikker. Efter hvert kapitel følger en ”opslagstavle” med dialogskabende aktiviteter samt en række spørgsmål, som kan bruges som afsæt for det, som rører sig hos læseren.

Hjertebøgerne er baseret på interviews med forældre til hjertebørn, forskere og fagpersoner samt bidrag fra Børn, Unge og Sorg og eksperter fra Hjerteforeningen. Bøgerne er oversat til engelsk, arabisk og tyrkisk.

Læs bogen via Hjerteforeningens hjemmeside

Vi har haft et utroligt dejligt samarbejde med Caretoons og er meget tilfredse med de børnebøger, vi har lavet i samarbejde – både hvad angår indhold og udtryk. Caretoons var gode til at tilegne sig viden inden for et specialiseret felt og omsætte det til let læselige bøger. De arbejder yderst professionelt og laver et grundigt forarbejde. De lyttede til os, var gode til at spørge ind og fangede hurtigt vores ønsker. Det resulterede i en nem proces og et produkt af virkelig høj kvalitet.

Malene Ejlertsen, udviklingskonsulent, Hjerteforeningen